maandag 25 april 2011

Excursie in de Dominicaanse Republiek: Roadtrip naar de amber mijnen La Cumbre

Dominicaanse amber wordt gevonden in de bergen ten noorden van Santiago op hoogtes van 700 tot 1500 meters. De amber mijnen in de Dominicaanse Republiek zijn gelokaliseerd in La Cumbre in het Cordillera Septentrional, het berggebied tussen Santiago en Puerto Plata. Dit was het doel van de road trip, welke ik heb gemaakt met een Duitser die voor inkopen naar deze mijn ging. Het was een prachtige rit in nog ongerepte natuur, over een soms erg slechte weg met diepe gaten, kapot asfalt. Soms ontbrak het asfalt totaal en moest er gewoon over steenachtige materiaal met diepe kuilen worden gereden.

dominican-republic-road-to-amber-mines-2011

De natuur heerst nog in dit gebied. Na een rit van ca 2 uur kwamen we aan bij de mijnen. Van twee ervan heb ik plaatjes geschoten. Deze zijn terug te vinden in de film die ik van meer dan honderd foto's heb gemaakt en in een filmpje samen heb gevoegd. Toen ik zag dat met door een klein gaat in de grond afdaalde naar ca 100 meter onder de grond, brak een pure aanval van claustrofobie bij mij los. De gedachte in dit te moeten afdalen was voor mij teveel. Het is werken onder levensgevaarlijke omstandigheden en als zo'n tunnel instort dan is dit een gewisse dood. Bij deze amber mijn zijn totaal geen voorzieningen en met grote  moed wordt dit dagelijks door de mijn werken betreden om amber uit de bergen los te bikkelen.
Het leven hier is hard voor de Dominicanen en deze mijnen zijn hier een prachtig voorbeeld van.

dominican-republic-road-to-amber-mines-hole

Ondanks dit was het een geweldige dag met vele indrukken en zag een schitterend natuurgebied wat nog steeds in een volle staat van woestheid bestaat gelegen tussen Santiago en Puerto Plata. De moeite waard om deze weg te nemen die in de buurt van Puerto Plata begint. Ongetwijfeld ook vanaf Santiago, maar komende van Cabarete was dit mijn vertrekpunt.
De movie die ik heb gemaakt spreekt boekdelen en geeft een prachtige impressie van wat ik heb gezien.

Excursie in de Dominicaanse Republiek: Roadtrip naar de amber mijnen La Cumbre

Geen opmerkingen:

Een reactie posten