vrijdag 13 september 2013

I Ching mijmeringen

In de I Ching van Han Boering wordt bij hexagram 31, de inwerking samenvattend aangegeven dat het poneren van je mening samenhangt met het verwerven van een grotere innerlijke zuiverheid.
Dit trof me, aangezien mijn vraagstelling bij het werpen van de muntjes te maken had over waar ik stond als in mijn ontwikkeling als Mens. Dat ik Mens met een hoofdletter schrijf komt omdat ik een onderscheid maak tussen Mens met een hoofdletter en mens met een kleine letter geschreven.
Naar mijn smaak is het 'Mens-zijn' iets wat bewerkstelligd moet gaan worden in ons mensen. Een evolutie proces. Dit komt niet vanzelf, dit is iets waaraan gewerkt zal moeten worden.
Als jongeling bralde ik maar wat rond. Woorden en daden werden niet met elkaar verbonden. Een mening verkondigen ging zonder al te veel nadenken en is eigenlijk te vergelijken met het uitstoten van adem, maar het had geen waarde.
Later ben ik toch meer ga nadenken over wat ik zeg, dit sterk onder invloed van de leringen van Hans Wesseling en nog een aantal andere ontwikkelde mensen.
Het cliché 'spreken is zilver, zwijgen is goud' bestaat niet voor niets.
Woorden kunnen mensen maken en breken. Meningen dus ook.
Tegenwoordig bevind ik me vaak in situaties waar ik mijn mening achterhoud. Dit komt voort uit het feit dat ik meer en meer tot inzicht kom over de zinloosheid van het geven van 'mijn' mening.
Het gevaar van projectie ligt altijd op de loer. Met dit bedoel ik, dat ik mijn eigen 'dingen' op de ander afschuif. Iemand zal werkelijk innerlijk ongebonden moeten zijn om een ander te kunnen spiegelen. De emoties die in jezelf leven zullen werkelijk onder controle dienen te zijn, want anders beïnvloeden deze emoties je eigen waarneming.
Het gebeurt mij nog steeds dat ik mijn mening poneer, maar minder en minder.
Woorden hebben dus invloed op de zuiverheid, dat is iets wat men kan concluderen. Want zijn woorden niet meer dan een uitdrukking van de energie die je om je heen bouwt. Hoe je denkt en handelt naar dit denken en dit is wat je maakt.
Het is dus inderdaad aan te bevelen eens goed te kijken naar de dingen die je zegt, hoe je het zegt en de achterliggende bedoeling van je woorden.
Reeds nu kan ik u al verklappen dat indien u werkelijk ernst maakt met deze observaties dat het 'wel-licht' zal gaan opvallen dat u woorden gebruikt om uw eigen zelfzuchtige doelstellingen te bewerkstelligen.
Toegegeven: We dienen te overleven, maar ten koste van wat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten