vrijdag 30 juli 2010

Lots veranderend

Vandaag heb ik mijn hotel verblijf hier in Cabarete met een week verlengd. Dus dat is de definitieve beslissing, voor zover ik twijfelde over een terugkeer naar Nederland. Na het maken van de deal raadpleegde ik zoals wel vaker de I Tjing, het boek der Veranderingen, De uitkomst was hexagram 54, Het huwende meisje. Nu heb ik wel vaker de laatste tijd dat raadplegingen zoveel duidelijker worden voor mezelf. Het boek dat ik tegenwoordig hiervoor gebruik is van Han Boering:  I Tjing voor de 21 ste eeuw. Het boek der veranderingen.

Volgens Han is Het Huwende meisje het hexagram van de overschrijding van een drempel of van een grens. Die overschrijding is absoluut onomkeerbaar.Dit is het qua van ´no return´.

Nou dat heb ik dan maar weer mooi voor elkaar. Uiteraard is er nog veel meer tekst en de oordelen zijn verder nu ook niet van die aard om eens een goed feest te gaan organiseren, maar dit wist ik van te voren. Velen vraagtekens en onzekerheden bestormen me wel. Maar het is de keuze die ik nu heb gemaakt.

Vandaag zat ik nog in de Swabhawat de lezen en ik citeer `Leer alle oorzaken te vermijden, de trilling van gevolgen, die de grote golf des tijd, zult haren loop gij laten ` ( Boek der Gulden Voorschriften s.s.c.IV/13''),
Nu weet ik niet of ik nu weer een nieuwe oorzaak heb gemaakt of dat dit al een gevolg was in deze golf des tijds, maar ik zal me in mijn lot dienen te schikken. Dit is ook een uitkomst zoals aangegeven in het hexagram het huwende meisje.

Op het strand van Cabarete heb ik ademloos naar de wolken gekeken, iets wat me de laatste tijd enorm fascineert. Het spel van opbouw en afbraak, samenvloeien en weer uiteengaan. Dit zijn tijdloze momenten die me doen realiseren dat het leven werkelijk schoon is en altijd zal verder gaan. Ongeacht of ik nu wel of niet weer een nieuwe oorzaak heb geschapen of gewoon verder ben gegaan in de stroom der gevolgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten